Septembrie a fost o luna plina pentru Google, care a adoptat numeroase schimbari dar si pentru specialistii SEO care au trebuit sa tina pasul cu acestea. Primele modificari au aparut pe 1 septembrie, fiind cunoscute sub numele de “Possum”. Conform rezultatelor aceste actualizari au influentat atat rezultatele organice cat si URL-urile locale.
Possum nu a fost insa singura surpriza oferita de Google; algoritmul Penguin 4.0 a fost anuntat ca fiind un nou proiect interesant.
Dar daca crezi ca site-ul tau a fost atins de oricare dintre aceste actualizari (sau de amandoua) cum iti dai seama care din ele a fost vinovata? Trebuie sa iti verifici profilul de backlink-uri sau pack-urile locale? Daca nu stii inca despre ce e vorba, nu intra in panica. Citeste in continuare acest post si vei descoperi ce rol au aceste schimbari si ce impact au asupra site-urilor tale.
Ce este actualizarea “Possum”?
Possum este numele informal al unui grup de schimbari realizate de Google, fiind implementat pe data de 1 septembrie 2016.

ACCES INSTANT
Studiul De Caz: De La Pasiune La Afacere Online În 365 De Zile
Vrei să vezi cum am făcut o afacere online de la zero în doar 365 de zile, obținând un venit pasiv lunar cu prima vânzare?
Acest tip de actualizare nu penalizeaza paginile site-ului ci filtreaza rezultatele aratate pana in acel moment. Astfel, Google a aplicat cateva ajustari algoritmului de clasificare locala. Ce s-a modificat atunci cand a aparut Possum?
- Locatia fizica a cautatorului (locatia IP-ului) a devenit mai importanta in definirea clasificarilor
Google a hotarat sa riste in ceea ce priveste informatiile adunate de la utilizatori. Acest lucru explica de ce locatia fizica a devenit foarte importanta in ceea ce priveste livrarea rezultatelor din motoarele de cautare. Asadar, daca primesti plangeri de la clienti exasperati care spun ca le-au disparut liste din pack-urile locale atunci aminteste-le sa seteze o geolocatie anume (Rank Tracker poate fi de mare ajutor in acest sens).
Cum sa faci asta?
Daca ai folosit Rank Tracker pentru a verifica pozitiile site-urilor atunci stii ca aplicatia iti permite sa localizezi ranking-urile atat in seturile de 3-pack cat si in rezultatele hartilor. De asemenea, iti permite sa alegi locatia pentru a verifica rankingurile.
Pentru inceput, creaza un proiect pentru site-ul tau si alege varianta “Adauga motoare de cautare” la pasul 4. Gaseste in lista motorul de cautare Google Maps si apasa pe “Adauga custom.” Alege apoi limba de interfata, tara utilizatorului si specifica locatia preferata (adresa, oras, cod postal).
Totodata, poti alege mai multe motoare de cautare din lista si le poti personaliza in functie de necesitati:
De asemenea, poti modifica lista motoarelor de cautare pe care le folosesti mergand la setarea “Preferinte”, “Motoarele de cautare preferate”
- Afacerile care sunt in afara orasului primesc o mana de ajutor in ranking
Daca ai cautat deja pozitia locala a siteului tau si ai observat imbunatatiri majore, asta este pentru ca in momentul de fata, afacerile localizate in afara limitelor fizice ale orasului sunt incluse in geografia orasului.
Inainte de asta, daca afacerea ta nu era localizata fizic in orasul pe care il vizai, era dificil sa concurezi cu afacerile ce detineau o locatie centrala. Acum insa, nu mai este cazul!
- Aceeasi adresa ca cea a afacerilor locale te poate face mai putin vizibil in rezultatele locale.
De ceva vreme, Google a filtrat listarile care au acelasi numar de telefon sau acelasi domeniu, dar de acum va incepe si sa filtreze afacerile ce impart aceeasi adresa fizica.
Sa presuspunem ca firma ta ofera servicii de printare si imparte aceeasi adresa cu o afacere similara. Vestea proasta este ca unul din rezultate va fi dat la o parte. Stim ca Google este obsedat cu eliminarea din rezultate a continutului duplicat si se pare ca au vrut sa-si arate intentiile intr-o maniera mult mai serioasa.
Ce ar trebui sa faci sa-i convingi pe cei de la Google ca afacerea ta este valoroasa si unica astfel sa te includa inapoi pe lista celor norocosi?
- adauga informatii unice si exacte.
- asigura-te ca afacerea ta este inclusa in toate motoarele de cautare locale;
- verifica descrierea afacerii si corecteaz-o de la un capat la altul;
- adauga imagini de calitate si video listarilor tale;
- inspira-ti clientii sa lase recenzii Google;
Rezultatele locale difera in functie de specificul cautarilor
Daca nu ai extins lista cuvintelor cheie folosite de utilizatori in cautari, acum e momentul sa o faci. De ce? Pentru ca acum informatia face diferenta astfel incat daca introduci “magazin de computere bucuresti” nu vei avea aceleasi rezultate ca atunci cand scrii “magazin de computere bucuresti rahova.”
Ce trebuie sa faci in acest caz? Daca rezultatele locale s-au mentinut pe pozitii, atunci tot ce trebuie sa faci este sa fii atent la fluctuatii. Dar daca ai observat ca rezultatul a fost filtrat, incearca sa obtii o localizare mai buna (adauga numele orasului, abrevieri, cod postal, etc.)
Tot ce trebuie sa stii despre Google Penguin 4.0
Sa ne concentram acum pe cealalta actualizare Google, Penguin 4.0 ce relationeaza cu toate site-urile. De ce este aceasta actualizare diferita? Care sunt factorii de risc si cum sa-ti recuperezi siteul daca acesta a fost modificat?
Avem varianta completa a actualizarii Penguin 4.0?
Din momentul in care Penguin a fost lansat, cel mai discutat subiect pe forumurile SEO a fost: “avem varianta completa a actualizarii Penguin?” Adevarul este ca nimeni nu stie inca.
Conform Google, aceasta actualizare este intr-o continua dezvoltare. In timp ce Googlebot indexeaza si lucreaza peste tot, Penguin intervine cate putin, prin diferite metode. Astfel ca daca nu ai observat schimbari in Rank Tracker, lasa lucrurile sa se aseze putin si apoi repeta schimbarile constant.
De ce este Penguin diferit?
Cel mai important lucru pe care tebuie sa il intelgi cand vine vorba de Penguin este ca iti poti recupera/repara site-ul mult mai repede. Penguin este un algoritm in timp real, astfel ca daca site-ul tau sau cel al clientilor tai este penalizat pentru linkuri considerate gresite, nu va trebui sa astepti foarte multe pana cand Google rezolva problema:
“Odata ce un webmaster si-a imbunatati site-ul si prezenta sa pe internet, multi algoritmi Google vor lua acest lucru in considerare, in timp ce cu Penguin, acesti algoritmi trebuie resetati. Cu aceasta schimbare, datele Penguin sunt resetate in timp real astfel incat schimbarile vor fi vizibile mult mai repede, la scurt timp dupa reindexarea paginii de exemplu. Asta mai inseamna si ca nu vom refuza resetari ulterioare.” — Gary Illyes, Google Webmaster Central Blog.
Penguin nu mai este un un factor negativ in link-urile sitewide
Penguin nu mai practica penalizari la adresa link-urilor sitewide, concetrandu-se pe o metoda mai aranjata. Asadar, chiar daca unele pagini sunt penalizate, restul site-ului isi va mentine rankingul neschimbat. Asta demonstreaza ca exista si SEO negativ si ca Google ia masuri spre combaterea sa.
Riscurile Penguin raman aceleasi
Penguin cauta site-uri cu un anumit tip de linkuri in profilul sau:
– Linkuri ce provin din siteuri de proasta calitate (spam):
-linkuri ce provin din siteuri create special pentru consolidarea linkurilor SEO
- -linkuri ce provin de la siteuri irelevante;
- -linkuri platite;
- -linkuri ce provin din texte ancora extra-optimizate;
Cum iti dai seama ca ai fost afectat de Penguin 4.0?
Scaderi bruste in rezultatele organice pot indica o penalizarea Penguin. Pentru a verifica daca aceasta teorie este adevarata sau nu, ai nevoie de Rank Tracker. Unealta care va compara datele trimise de Penguin cu schimbarile din traficul obtinut prin Google. Astfel vei putea vedea daca Penguin a avut vreun efect asupra site-ului tau sau nu.
Cum?
Deschide Rank Tracker si creaza un proiect pentru site-ul tau.
Apasa “actualizeaza vizite” in meniul principal si introdu recomandarile Google Analytics pentru a sincroniza contul cu Rank Tracker.
In partea de jos a meniului Rank Tracker, alege trafic organic.
Astfel vei vedea cum graficul traficului se suprapune cu calendarul actualizarilor Google si apar marcate zonele corespunzatoare vizitelor. Vei vedea niste linii punctate care iti arata ce actualizare a contribuit la scaderea numarului de vizite.
Controlul Penguin
Penguin foloseste foarte multi factori pentru a identifica profilurile de tip spam. Insa care sunt acestia?
- Riscurile de penalizare
- Statisticile pe care Penguin le ia in considerare sunt incorporate in formula de Penalty Risk a programului SEO SpyGlass. Astfel ca in loc sa iei fiecare factor separat, ii poti analiza pe toti ca pe un intreg, la fel cum face si Google. Daca folosesti versiunea gratis a programului poti analiza pana la 1000 de linkuri, iar daca vrei si mai mult, poti folosi Professional or Enterprise license.
- Cum se face?
- Deschide SEO SpyGlass si creaza un proiect nou pentru site-ul tau. Foarte rapid vei obtine o liste cu backlink-urile site-ului tau furnizata de Google Analytics si de conturile Google Search Console. Mergi la tabul Link Penalty Risk, selecteaza link-urile din proiectul tau si apasa pe actualizarea Link Penalty Risk (poti face asta pentru 1000 de linkuri in acelasi timp). Dupa cateva minute, SEO SpyGlass iti va fi analizat toate tipurile de statistici pentru link-urile tale.
- Cand verificarea a luat sfarsit, examineaza coloana de Penalty Risk. In general, un link cu un risc de pana la 60% si mai mult are nevoie de atentie imediata si vine cel mai probabil cu o posibila penalizare. Link-urile cu risc de penalizare intre 30 si 60% pot fi periculoase asa ca este recomandat sa le examinezi manual si sa solutionezi problema in timp util. Un risc de penalizare de pana la 30% indica faptul ca link-ul este in siguranta. Daca pozitionezi cursorul deasupra numarului vei intalni de asemenea o lista de factori de penalizare percum si sfaturi in legatura cu modul in care poti rezolva problema.
Elimina link-urile daunatoare
In mod ideal, ar trebuie sa incerci eliminarea totala a link-urilor de tip spam din profilul tau utilizand ajutorul maestrilor din domeniu. Insa, daca problema capata proportii si expertii SEO nu sunt de gasit este indicat sa folosesti Google Disavow, un program prin care ii spui domnului Google sa ignore aceste link-uri paguboase atunci cand iti evalueaza profilul.
Cum se face?
In proiectul SEO SpyGlass, selecteaza link-urile pe care vrei sa le refuzi, fa click dreapta si apasa pe Disavow backlinks.
Selecteaza modul refuzare (disavow) pentru toate linkurile problematice, apoi mergi la Preferinte-Blacklist, revizuieste lista si apasa pe Export pentru a salva fisierul in hard-driveul tau.
Asta-i tot! Partea cea mai buna este ca daca ai fost afectat de Penguin in trecut si ai facut modificari, acele modificari au fost recompensate. Asta nu inseamna insa ca trebuie sa ignori posibilele penalizari!
Site-ul tau a fost afectat de Penguin? Ai observat vreo modificare in rankurile locale? Daca vrei sa impartasesti o astfel de experienta sau ai vreo intrebare legata de actualizarile Google, nu ezita sa ne scrii!
Dana Rusu
Latest posts by Dana Rusu (see all)
- 7 Trucuri SEO Pentru Bloggerii Începători - March 3, 2017
- 7 Cele Mai Bune Plugin-uri de Backup Pentru WordPress Comparate – Avantaje şi Dezavantaje - February 2, 2017
- O Nouă Metodă de Phishing Foarte Eficientă Vizează Gmail - January 15, 2017