Interviu despre SEO cu Tudi

Interviu despre SEO cu Tudi
5 (100%) 1 vote

Salut Tudi.

Mersi că ai acceptat acest interviu. SEO este o armă ce nu trebuie neglijată. Dar să nu pierdem timp, hai să trecem la treabă 🙂

1.      E important numele domeniului pentru optimizarea SE ? Să zicem că am „jucatori.net” iar eu vreau sa fac un site despre cei mai importanti jucători din România. Mă va ajuta numele pentru o mai bună poziţionare în motoarele de căutare?

Salut Andrei. Da, numele domeniului are o importanta destul de mare, dar doar atunci cand are „in spate” un site de calitate si relevant pentru keywordul din domeniu. Degeaba ai domeniul www.calculatoaresecond.ro daca site-ul nu e despre calculatoare. Iti dau un exemplu din nisa „travelling”, pe care lucrez momentan: e aproape imposibil sa ajungi pe primul loc la keywordul „cheap flights” sau la variatii long tail ale sale, pentru ca exista un site puternic numit www.cheapflights.com care prinde locul 1 la majoritatea acestora. Poate fi considerata si cautare de brand: de exemplu atunci cand cauti „Gazeta Sporturilor” e clar ca urmaresti pagina principala a ziarului online, cauti brand-ul. De aici si avantajul de a avea acelasi brand si keyword la un loc.

ACCES INSTANT

Studiul De Caz: De La Pasiune La Afacere Online În 365 De Zile

Vrei să vezi cum am făcut o afacere online de la zero în doar 365 de zile, obținând un venit pasiv lunar cu prima vânzare?

2.      Stiu ca tu ai scris un ghid de optimizare SEO pentru WordPress. Folosind o astfel de platformă (WordPress) e mai uşor pentru individ să-şi optimizeze siteul, decât în cazul unui site făcut de el sau de cineva calificat?

In primul rand WordPress rezolva multe probleme tehnice legate de SEO, probleme care de multe ori sunt dificil de implementat pe un site custom. Mai ales pentru o persoana cu cunostinte tehnice reduse, WordPress-ul e mana cereasca la optimizare. Blogul are clar o functionalitate mult mai „search engine friendly” decat orice site static si am sa iti dau iarasi un exemplu la un site la care lucrez momentan. Avem aproximativ 4,000 de pagini cu articole originale, bagate intr-o sectiune a site-ului. Din ele sunt indexate aproximativ 1,000 si putine au rankuri bune la keywordurile care le tintesc. Pe acelasi site avem un blog nou cu aproximativ 25 de articole…toate acestea sunt indexate si stau bine in SERP pe keywordurile lor. In concluzie: in majoritatea cazurilor e intr-adevar mult mai usor sa optimizezi un blog decat un site custom.

3.      După ce criterii alegi cuvintele cheie pentru un site? E mai bine să te axezi pe un segment din piaţă şi să-l stăpâneşti cu un tip de cuvânt cheie decât să foloseşti cuvântul cel mai căutat în motoare din domeniul respectiv?

Depinde daca e un site nou, sau unul cu ceva vechime. La un site nou as tinti mereu catre keywordurile puternice si mi-as forma grupuri de keyworduri secundare relevante pe care sa ajunga PageRank-ul si link juice-ul site-ului de pe cele principale. De exemplu, ai un site despre „placi video” (keyword principal). Optimizezi prima pagina, sau o pagina importanta pe acest keyword, dupa care prin ea treci mai departe PageRank-ul pe pagini adanci optimizate pe „placi video ASUS”, „placi video BFG”, „placi video nvidia 280 GTX” etc.

La un site vechi poti profita de ceea ce americanii numesc „low hanging fruit”, ocazii care nu merita ratate. Spre exemplu, observi in programul de analiza si statistica (Google Analytics e probabil cel mai comun) ca acum cateva luni site-ul a avut ceva trafic din motoare de pe keywordul „placi video ATI”, dupa care a cazut din nou. Chiar daca poate nu e cel mai cautat keyword, odata ce ai fost sus cu el inseamna ca e loc sa revii acolo rapid. Pe termen scurt, e poate mai rentabil sa te concentrezi pe astfel de keyworduri pe care ai avut odata rezultate, decat pe keyworduri grele de pe care nu ai siguranta ca poti aduce trafic. Un keyword secundar sau chiar long tail pe pozitia 1-2 poate insemna mai mult trafic decat un keyword principal pe care nu poti urca mai mult decat locul 16-17 din cauza competitiei puternice.

4.      Cât de importantă este validarea W3C în optimizarea SE? Un site ce corespunde standardelor are mai multe şanse de a fi găsit mai repede decât unul cu PageRank mai mare dar nu tocmai valid, să zicem?

Nu cred ca validarea e un factor direct in algoritmul unui motor de cautare si cam la concluzia asta au ajuns toti in lumea SEO-ului. Insa ai dreptate, un site care corespunde standardelor poate avea mai multe sanse pentru ca validarea inseamna o oarecare certitudine ca site-ul va putea fi indexat corect si ca nu exista erori de care un crawler sa se loveasca (ex: linkuri moarte).

5.      Care sunt cele mai importante 4-5 lucruri pe care orice persoană trebuie să le ştie despre SEO înainte de a începe să-şi optimizeze siteul?

1.      Chiar si un site prost optimizat poate fi indexat si sa rankeze bine, atata timp cat nu are erori care sa declanseze o penalizare in motoare. Inainte sa optimizezi un site, te uiti daca nu sunt probleme care cauzeaza penalizari sau chiar un ban (module de link exchange automate, duplicate content la greu, samd.).

2.      Fiecare pagina va trebui optimizata pe un singur keyword pentru efect maxim. Mai ales la site-urile mici, e greu sa rankezi cu 2 keyworduri principale daca exista concurenta pe ele.

3.      Nu uita de long tail keywords. In majoritatea cazurilor din keywordurile long tail sau secundare intra mult mai mult trafic decat dintr-un keyword principal. In plus, primele sunt mai usor de atins, cu o investitie mai mica si intr-un timp mai scurt. Keywordurile cu competitie mare sunt un lux pe care ti-l permiti doar dupa ce ai un site si un brand puternic.

4.      Suna a cliseu, dar gandeste-te si la useri, nu doar la motoare. Mi se pare infinit mai important sa ai un site pe care un user il va vizita cu placere si catre care va pune un link cand va avea ocazia, decat sa adaugi cateva linkuri spammy in footer-ul site-ului, alungand userii de pe el cu aspectul si cu o functionalitate proasta. User-ul fericit e cel mai important factor SEO al tau 🙂

5.      Nu pierde 3 ore pe zi uitandu-te la statistici sa vezi daca a mai crescut un keyword sau altul. Poti aloca saptamanal cateva ore pentru asta, dar nu deveni „stats addicted” pentru ca in timpul in care te minunezi de cei 10 vizitatori in plus care i-a trimis un keyword, ai putea sa scrii inca un articol care sa aduca 10 vizitatori si el.

6.      Un SEO bun înseamnă un site de succes? Ce ar trebui să fie luat în vedere mai întâi: designul siteului sau optimizarea SE?

Cred ca ambele au un rol important si ar trebui ca orice designer sau web developer sa aiba notiuni elementare de SEO cand construieste un site, pentru ca tine mai de graba de un domeniu mai larg: usability. Developer-ul e cel care trebuie sa asigure ca vei putea avea titluri si descrieri unice pe fiecare pagina, ca site-ul va fi usor de indexat, ca structura site-ului e corecta si pentru un search engine si pentru un user. De cealalta parte a optimizarii se ocupa webmasterul (in cazul in care developerul si webmasterul nu sunt aceeasi persoana): targetarea keywordurilor, link building-ul, adaugarea continutului relevant.

7.      O regulă nescrisă spune: „dacă ceva merge, atunci nu schimba.”. Ce ar trebui să facă individul atunci când siteul său e pe primul loc la căutarea unui anumit cuvânt cheie, pe un segment din piaţă, iar el vrea să schimbe cuvântul pentru ca să beneficieze de mai multe vizite? E indicat? Dacă da, cât ar putea dura până sa revină la acelaşi număr de vizitatori lunar aduşi din motoarele de căutare?

Ok aici discutam foarte general, pentru ca datele difera enorm de la caz la caz. Sunt de acord insa cu regula ta, daca esti sus pe un keyword, mentine-te acolo cu el. Pentru keyworduri noi poti creea oricand alta pagina pe care sa o optimizezi. Dar cum ziceam si mai sus, prefer tipul de optimizare in ramuri de keyworduri, pornind de la un keyword principal si apoi targetand variantele long tail ale acesteia. Daca esti sus la „lapte”, nu incerca sa schimbi si sa optimizezi pe „branza” doar pentru ca are mai mult trafic. Optimizeaza in schimb pagini noi pe „lapte Zuzu”, „lapte Cedra”, „lapte vanilat”, „lapte semidegresat LaDorna” etc.

P.S. Nu, nu am contract cu vreun producator de lapte, a fost primul exemplu care mi-a venit in minte 🙂

8.      Ce sfaturi ai pentru cei ce au făcut un SEO prost, iar motoarele de căutare i-au penalizat? Dar pentru cei ce vor să folosească metode nu tocmai ortodoxe pentru a ajunge cât mai repede în topurile motoarelor de căutare?

Pentru cei pe care i-au penalizat motoarele am un singur sfat: aveti rabdare. Stiu, e frustrant, am trecut si trec prin situatii in care e extrem de enervant sa vezi cum un motor iti ignora pur si simplu orice manevra de a corecta o eroare si te tine penalizat luni de zile. Am un site personal in sandbox de 3 luni de zile si nu l-am scos inca, desi am facut totul ca la carte…dar am rabdare pentru ca stiu ca mai devreme sau mai tarziu voi fi scos de acolo, mai ales dupa ce incep o campanie de link building.

Pentru cei care folosesc metode neortodoxe nu prea am sfaturi pentru ca nu am experimentat foarte mult cu blackhat sau spam si nici nu as vrea sa incurajez astfel de practici. Vreau doar sa zic ca si spam-ul e un model de business, model de business care functioneaza din pacate (iar SEO spam-ul e in floare in motoarele romanesti din cauza ca lipsa competitiei serioase permite site-urilor care il practica sa ajunga sus). Decat sa ne luptam sa oprim spam-ul, mai bine ne-am lupta sa educam lumea sa inteleaga ce e spam-ul si sa nu le mai faca vanzari si bani celor care folosesc metoda asta, pentru ca acesti useri naivi sunt cei care tin spamerii in viata. Nu cred ca spam-ul va muri vreodata, dar putem eradica naivitatea in randul userilor si astfel sa reducem efectul spam-ului.

9.      Care ar trebui să fie raportul dintre linkurile ce duc spre alte siteuri şi linkurile ce vin de pe alte siteuri pe cel al meu? Cât de important e PageRankul în SEO?

Nu exista decat niste reguli generale in acest sens: sa nu ai mai mult de 100-150 de linkuri (interne sau externe) pe vreo pagina, deoarece un motor nu va putea trece prin toate la un singur crawl. Multa lume se fereste sa aiba prea multe linkuri externe pentru ca nu vrea sa fie considerat link farm sau pentru ca nu vrea sa „piarda” PageRank de pe o pagina. Prima problema e inexistenta la un site cu continut – un blog cu continut nu va fi considerat niciodata link farm, deci nu exista acest risc. A doua problema e cauzata de un mit urban care zice ca poti pierde PageRank daca linkezi catre prea multe site-uri. Algoritmul PageRank-ului insa nu permite asa ceva, e o serie continua de transmiteri de PageRank pozitiv, care scade in intensitate la fiecare salt printr-un link, dar niciodata nu ajunge la zero.

Se intampla insa altceva: PageRank-ul unei pagini e distribuit in mod echidistant catre toate linkurile de pe pagina respectiva. Atunci daca tu linkezi catre 20 de pagini interne si 50 de pagini externe pierzi o parte din PageRank pe cele 20 de pagini interne, PageRank care merge catre cele 50 de pagini externe.

10.  Am vazut că există o grămadă de siteuri ce oferă sfaturi pentru SEO. Ce ar trebui să credem şi ce nu? Există anumite reguli generale după care ne putem ghida atunci când e să alegem un site ce oferă astfel de sfaturi?

Adevarul e ca in SEO vor exista intotdeauna mituri, dezinformare voita sau involuntara si problema telefonului fara fir, in care o informatie e preluata din sursa in sursa si isi modifica la fiecare hop continutul putin cate putin. Nu cred ca exista vreun SEO roman sau strain care sa poata sustine ca nu a facut greseli, e in natura meseriei, pentru ca e o profesie bazata pe experiment si teste empirice mai mult decat pe teorie.

La asta m-as uita in primul rand cand as citi informatia respectiva. E testata de el, sau e povestita? Citeaza vreo sursa, sau reproduce un alt articol (care la randul sau poate fi eronat)?

11.  Ce alte resurse foloseşti care te ajută pentru optimizare? De exemplu Google oferă Google Webmaster. Cât de util e acesta în optimizarea SEO?

Destul de util, desi e greoi si se updateaza incredibil de incet, mai ales la site-urile noi. E totusi un reper direct de la Google, deci merita luat in seama.

12.  Alte sfaturi pentru începătorii din acest domeniu dacă ai 🙂

Da, nu va bazati pe traficul organic. Nimeni nu incepe o afacere profitabila bazandu-se pe SEO. SEO-ul e un bonus, un lux daca vrei, pe care merita sa il ai in planul de bataie de la inceput, dar nu ca arma principala.

Notiunile de baza a optimizarii on-page merita cred invatate de orice webmaster si mai ales de designeri/developeri. Nu trebuie pierdut timpul cu optimizarea „perfecta”, dar macar o minima atentie la titluri, <H>-uri, descrieri si structura de linkuri interne cred ca nu ia foarte mult timp sau efort.

Un ultim sfat ar fi sa opriti prostitutia pentru trafic. Faceti SEO spam si aduceti 100 de unici in plus, dar va stirbiti iremediabil imaginea si cand se va dezvolta online-ul romanesc, competitia reala va omora din fasa orice SEO spammer – veti ramane fara trafic, dar cu imaginea stirbita.

Mulţumesc pentru timpul acordat.  Sper ca acest interviu să fie cât mai folositor tuturor celor care se gândesc să-şi optimizeze siteul pentru motoarele de căutare.

Andrei, multumesc si eu de interviu. Sa stii ca mi-a fost dor sa raspund la niste intrebari SEO inteligente.

1 thought on “Interviu despre SEO cu Tudi

  1. Salut.Site-ul meu a fost indexat pe google.Daca caut “Realizarea picturilor” imi arata site-ul la al 4-lea link.Intre timp am modificat si keyword-urile si continutul paginii, insa indexata mi-a ramas pagina dinainte(cu continutul dinainte).
    Se va reindexa automat sau trebuie sa fac eu ceva?:D
    pagina mea este http://www.scs.ubbcluj.ro/~mmie0861
    Mersi!

Leave a Comment