Interviu cu Tudor Mateescu

Interviu cu Tudor Mateescu
5 (100%) 1 vote

Salut Tudor.

Mersi că ai acceptat acest interviu.

1. La ce ar trebui să se gândească o persoană înainte de a începe propria afacere pe internet? Să fie un domeniu din care deţine mai multe informaţii, sau unul de nişă?

Ar trebui sa se gandeasca in primul rand daca vrea cu adevarat sa aiba o afacere pe Internet si daca are resursele interne necesare. Sa se gandeasca daca vrea bani sau o face din pasiune. Ideal ar fi sa combine pasiunea cu dorinta de a face bani. Pentru ca o afacere este o masina de facut bani. Nu poti sa-mi spui mie ca ai o afacere cu tricouri pentru ca esti pasionat de tricouri si doar asta ai vrut. O afacere, atata timp cat o numesti afacere are ca scop primordial productia de bani. Deci daca face o afacere ar trebui sa aleaga un domeniu din care este sigur ca va face bani.

ACCES INSTANT

Studiul De Caz: De La Pasiune La Afacere Online În 365 De Zile

Vrei să vezi cum am făcut o afacere online de la zero în doar 365 de zile, obținând un venit pasiv lunar cu prima vânzare?

Daca crede ca nisa ii va aduce mai multi bani sa aleaga nisa, daca crede ca pasiunea ii aduce mai multi bani sa aleaga pasiunea. Atentie: ceea ce spun este foarte “tricky” cand spun sa fii sigur ca-ti aduce bani trebuie sa fii 100% sigur. Consideri ca te vei demotiva pentru ca nu-ti place domeniul? Atunci alege pasiunea care te tine motivat. Daca o afacere pe Internet de orice fel te poate demotiva si te poate face sa renunti la ea, nu o alege.

Ideal este sa gasesti mixul motivatie-bani si sa fii deschis la minte, pentru ca in timp lucrurile se schimba si nu este nimic batut in cuie.

2. Ce tip de siteuri preferi mai mult, cele din care faci bani din vânzarea de reclamă sau cele pe care vinzi un produs? De ce?

Le prefer pe cele care aduc banii in cel mai eficient mod posibil. La inceput am preferat vanzarea de reclama pentru ca a mers eficient (aveam cunostiinte, experienta, piata era buna), inca merge dar nu ca acum 3 ani. Acum ma orientez spre produse / servicii informatice. Produsele fizice inca nu le prefer pentru ca presupun o intreaga mobilizare in offline/viata reala – transport, facturari, garantii, plangeri etc. Trebuie pregatita o echipa si un manager competent eventual. Momentan tatonez si cu acest domeniu. Ma intereseaza produsele unde marja de profit este de minim 50% si nu 3-10% ca in majoritatea cazurilor.

3. Care e cea mai grea parte:  vânzarea produsului sau crearea unui produs de calitate? Pentru că dacă ceea ce vindem nu are valoare, atunci pe viitor vom pierde clienţi.

Nu cred ca exista parte grea atata timp cat te distrezi. Eu nu cred in munca, repet. Eu cred in distractie. Cred ca pentru a incepe distractia trebuie in primul rand sa-ti formezi o echipa coerenta si capabila sa se “joace” cu tine pe termen lung. Sa aiba incredere in tine si sa te urmeze pana la capat. Asta este partea cea mai spinoasa, pe urma incepe quest-ul si distractia.

In materie de produs, este foarte important sa ai un produs ca PERCEPUT BETON, de piata careia i te adresezi. Este foarte important acest aspect. Tu, intern poti sa te lupti sa faci un produs foarte bun, dar daca el este perceput prost atunci degeaba. Recomandarea este sa faci un produs valoros/de calitate si completata calitatea lui, prin procesul de vanzare/marketing.

Sa dau un exemplu concret: Nokia E71 vs iPhone. E71 este net superior iPhone si a iesit asa si la teste (cel putin la cele la care m-am uitat eu). Cu toate acestea cand cineva aude de iPhone.. aaa iPhoneeee.. Il vede, stie ce este. Ii aude numele si baloseste. Pe de alta parte cand cineva vede un E71 spune, aaa blackberry?

Vanzarea si creatia se completeaza precum sufletul si trupul. Din fericire pentru unii, foarte putini realizeaza acest aspect.

4. Să zicem că tocmai ai terminat de realizat un site. Care sunt cele mai importante metode prin care îţi promovezi siteul?

Cel mai important pentru mine cand lansez un site, pe care vreau sa-l fac un brand, este sa-i fac pe oameni sa utilizeze site-ul si serviciile sale. Iar apoi, in functie de feedback sa-l imbunatatesc. De aceea pe langa SEO/SEM care incepe de la sine, punctele cele mai importante pe care le atac sunt grupurile cu interese comune cu site-ul meu. Unde sunt acei oameni care au nevoie de serviciile, produsele, informatiile site-ului meu? Pe unde pierd ei timpul? Pe hi5, pe twitter, pe forumuri, citesc reviste, participa la evenimente, se informeaza cautand ce?

Dialogul direct este cea mai eficienta metoda, urmat de “da si ti se va da”.

5. Dacă ar fi să te orientezi spre un public ţintă, ai alege siteurile în engleză sau română? Ce sfaturi ai pentru cei ce nu stăpânesc atât de bine limba engleză şi îşi doresc să înceapă o afacere „afară” ?

Depinde de produs. In afara piata este mult mai mare, deci permite oportunitati mult mai mari. O bucatica mica acolo, este o bucatica foarte mare aici.

Daca nu stapanesti bine limba engleza poti sa faci outsourcing. Pe romaneste, sa delegi! Delegarea este foarte importanta fie ca incepi in .ro fie ca incerci ceva pe .com.

Trebuie sa-ti cantaresti exact timpul si puterea de concentrarea. Daca nu ai suficient timp/resurse, ordinea pe care eu o recomand in general este: incepe pe .com si pe urma .ro. Totusi daca vrei sa faci un site cu informatii regionale, preferabil este sa incepi cu orasul tau sau cu o regiune unde ai acces la informatii dincolo de copy/paste.

6. Se spune că numerele nu contează atât de mult atunci când vine vorba de lista ta de abonaţi la newsletter, pe cât contează persoanele cui vinzi produsul. Cât de important este să-ţi cunoşti vizitatorii şi cum poţi să creşti calitatea produselor datorită acestui lucru?

In primul rand orice critica trebuie s-o iei ca pe un feedback si nu o jignire personala. In al doilea rand trebuie sa ceri feedback si sa stii sa asculti. Poti organiza poll-uri, chestionare, poti sa oferi premii. Ce face acum orange.ro este un exemplu foarte bun: http://www.orange.ro/feedback. Pun o armata intreaga de oameni sa munceasca pe nimica, toata lumea este fericita.

Daca ai o masa de clienti si nu faci din ei CFR (clienti fideli si repetitivi) ii ai degeaba. Interesele se ramifica, se completeaza si se rafineaza cu timpul. Intr-un cuvant interesele se diversifica. Acea diversificare inseamna bani pentru tine daca stii sa asculti de clientii tai. Nu ai cum sa esuezi daca asculti de clientii tai si eventual ii si ajuti sa-si diversifice nevoile. Hei, traim intr-o societate doar, iar aceasta inseamna ca omul va fi intotdeauna flamand.

7. Atunci când vine vorba de făcut bani pe internet, timpul poate fi atât cel mai mare duşman cât şi cel mai mare prieten, dacă nu ştim cum să-l administrăm. Care e diferenţa dintre un om de succes şi unul fără, în afacerile online?

Depinde. Daca vorbim prin perspectiva timpului, este cel care are rabdare. Cei care-si fac o afacere in online nu inteleg ca trebuie sa astepte/sau sa pompeze bani puternic daca vor rezultate rapide. Un site este precum o samanta.Il plantezi, il uzi prin marketing(online/offline) si astepti sa infloreasca. Trebuie sa-l protejezi si de soare sa nu se vestejeasca.

8. Cât de mult contează să ai un brand pe internet? Cât de greu se poate obţine un nume pe piaţa online?

Cred ca este crucial sa ai un brand pe Internet. Este singurul care te poate salva de filtrele imbecile aplicate de motoarele de cautare si mai ales de Google. Repet, nu este greu sa cresti. Cand erai mic, ti-a fost greu sa cresti sau te-ai distrat? Cand eram mic si cresteam, personal ma distram. Lumea era o joaca, cred ca trebuie s-o tinem tot intr-o joaca. Marii “Guru” vor sa faca totul greu. De aceea ei se victimizeaza sau iti zic ca este foarte greu, ca trebuie sa muncesti si sa versi sange pe tastatura. Daca nu i-ai crede din ce ar mai scoate ei bani? Atentie, ca multi doar te flamanzesc si nici nu te hranesc.

Procesul de crestere ca brand ia timp. Timpul face parte din brand. Brandul mai presupune respectarea si trairea unor valori.Presupune sa te pui pe o anumita pozitie si daca ti-ai asumat-o sa nu dezamagesti. Iar daca nu mai esti acel brand sa ai curajul sa recunosti. Nu mai sunt acesta, m-am schimbat. Nu este nimic rau in asta. Schimbarea este esenta vietii.

Brandul este o entitate vie, trebuie continuitate. Dureaza pana se naste si poate muri intr-o secunda. Brandul nu inseamna logo si nume cum se crede. Am un logo si un nume kinky/cool gata am un brand. Brandul inseamna practicarea si trairea unor valori alaturi de flexibilitate.

9. Cât ţi-a luat ca să ajungi să ai succes pe internet? Care crezi că sunt factorii decisivi?

In primul rand nu cred in succes cum nu cred nici in esec. Esecul / succesul sunt decat niste puncte de masurare ale perceptiei – unul iti zice simte-te rau acum iar altul simte-te bine acum. Eu zic simte-te bine acum pur si simplu.

In schimb, cred in eficienta. Eficienta am atins-o cam in 2 saptamani de la lansarea primului meu site, cand cu o investitie de cativa zeci de dolari am reusit sa scot un castig 4 cifre. Aveam intr-adevar cam 1 an de pregatire (sau poate mai putin – nu mai stiu) in SEO/SEM inainte, dar nu ma gandisem pana atunci sa scot bani din online. Oricum nici pe departe nu eram la nivelul la care sunt acum.

Deci nu mi-a luat 2-3-10 ani de munca si sange pe tastatura pentru a castiga eficient din online.

Factorii decisivi sunt sa-ti placa ceea ce faci. Imi placea SEO/SEM foarte mult la acea vreme si doar asta visam. Asa ca am facut ce mi-a placut. M-am distrat, n-am muncit. Iti place sa scrii poezii si pui talent si suflet? Scrie-le! Dar daca le scrii cu juma de suflet ca-ti e prea frica si nu dai tot din tine, atunci lasa-te. Nu ai curajul sa fii un poet. Fii total si vei castiga si bani, dar banii in momentul acela nu mai conteaza. Bucuria nu consta in cecuri, ci ca uite fac ce-mi place si am ajuns acolo.

Nu ma incanta sumele pe care semnez contractele. Ma incanta bucuria din ochii si vocea clientului. Aceea imi este rasplata, restul este maruntis.

10. Iar în final, dacă ai câteva sfaturi să le dai celor care se gândesc să-şi înceapă o afacere online.

In primul rand sa aiba o strategie, o viziune si o intelgere a pietei. Sa se bazeze pe know-who si nu know-how.

Sa se destinda, sa tina minte de ce au pornit pe drumul acesta si sa nu faca greseala ca mine sa uite care le este rolul in acest drum. Sa tinteasca spre a deveni investitori si sa renunte cat mai repede la antreprenoriat. A fi antreprenor inseamna sa fii propriul tau sef. Si asta cica ar fi o lauda. Dar eu iti spun traieste fara nici un sef, atunci sa vezi ce bine este.

Sa angajeze intotdeauna oameni mai bun ca ei si daca poate altcineva sa faca o sarcina s-o delege urgent. Sa se bucure de fiecare clipa a activitatii lor si sa inchida naibii monitoru cand ii dor ochii!

Mersi pentru timpul acordat.

2 thoughts on “Interviu cu Tudor Mateescu

  1. As putea sa spun ca il cunosc pe Tudor Mateescu nu personal ci din site-ul lui de unde am tras un PDF cu informatii foarte utile.
    Este cu-adevarat inteligent.

Leave a Comment