Termenul de plată recurentă este folosit pentru plățile periodice, plăți la termen, în general realizate online prin intermediul tehncii.
Conform Dex Online recurent înseamnă: RECURÉNT, -Ă adj. Care revine spre locul de origine. Care revine
Termenul recurent, conform DEX online în acest moment face referire la acest cuvânt ca aparținând domeniului medicinii. Cu toate aceastea, plata recurentă – recurrent payment, este un termen foarte utilizat în limba engleză și face referire la plățile periodice.
De obicei, acest termen este foarte folosit în desemnarea plăților online. Plăți online recurente, care sunt în 99% din cazuri automate.
Află Când Se Lansează TopCart.ro -
Sistem De Plată Recurentă Și Facturare Automată!
Înscrie-te Acum Pe Lista De Acces
Apasă pe butonul de mai sus dacă ești SRL, PFA sau orice entitate juridică.
Apasă pe butonul de mai sus dacă ești persoană fizică.
Într-un articol de pe Wall-Street.ro scris în 2009 citim:
Plata recurenta cu cardul reprezinta posibilitatea ca un furnizor de servicii sa retraga de pe cardul unui client cu care are un contract, la o data fixa, stabilita de comun acord, banii datorati. Clientul poate oricand renunta la contract si cere banii inapoi. In plus sumele sunt asigurate de catre banca si, in caz de frauda, pot fi returnate complet. In cazul in care la data stabilita nu exista o suma suficient de mare in cont, furnizorul va incerca a doua zi sa retraga banii si apoi a treia zi… etc, fiind la latitudinea furnizorului ce perioada de gratie ofera clientului.
Haide să vedem care sunt în prezent avantajele și dezavantajele plății recurente atât din punct de vedere al furnizorului de servicii cât și din punct de vedere al clientului.
Avantajele Plăților Recurente Din Punctul De Vedere Al Clientului
- În primul rând o plată recurentă se poate seta online (cu cardul, cont paypal.com) deci nu este nevoie să te mai deplasezi la ghișee, la poștă etc
- Plata utilităților și abonamentelor se va realiza automat dacă sunt bani în cont
- Dacă ai întârziat cu plata, nu este vreo problemă ca serviciul să-ți fie tăiat imediat pentru că furnizorul, cu acordul tău are setate un număr de încercări la o anumită perioadă de timp
- Se poate seta o sumă maximă de retragere – de exemplu, am setat plata recurentă la RDS și o sumă maximă, care nu depășește abonamentul.
- Poți oricând bloca plățile recurente
- Poți oricând solicita banii înapoi fie de la bancă, fie de la furnizor
- Poți face charge back dacă cumva consideri că s-a făcut vreun abuz – atenție, dacă nu s-a făcut vreun abuz, și conform contractului acea sumă trebuia plătită atunci te poți aștepta ca decizia să-ți fie atacată de furnizor sau de bancă.
- Câștigi o grămadă de timp ! – nu mai trebuie să-ți bați capul să ții minte plățile, nu mai trebuie să te deplasezi, totul merge strună!
Dezvantajele Plăților Recurente Din Punctul De Vedere Al Clientului
- Cred că există un singur dezavantaj major. Acela de a UITA de anumite abonamente, deci plăți recurente pe care le-ai contractat. Totuși, acest lucru este foarte ușor rezolvabil, pentru că lună de lună ți se trimit facturile și înștiințările de plată. Plus, în extrasul de cont bancar și în notificările bancare și paypal ești de fiecare dată informat de plata recurentă realizată.
- Escrocheriile! La noi în România nu am întâlnit dar știu destule raportate în SUA – recurențe ascunse și tarifări “silențioase” – adică clientului îi erau banii luați și nu era notificat de furnizor/bancă că era tarifat. Dar cu toate acestea putea să vadă pe extrasul de cont. Dar dacă intervine uitarea și extrasul de cont nu este verificat, și ai făcut o plată pe un site dubios atunci există această posibilitate – soluția este CHARGE BACK. Suni la bancă și ceri acest serviciu. Pentru a exemplifica o astfel de escrocherie, țeapă online voi relata următoarea poveste pe care am citit-o: clienților li se vindea un ceai de slăbit prin telefon cu 5$, oferind bonus și un pachet de 100$ cu diverse ceaiuri și produse de slăbit. Undeva mic, scria că acel bonus este oferit doar prima luna iar pe urmă clientul va fi tarifat câte 100$/lună. Mulți necitind scrisul mic s-au abonat, și se mirau cum lună de lună primeau acel pachet. Neștiind că sunt tarifați și 100$ în fiecare lună. Astfel de escrocherii pot să apară și când dai numărul tău de card unei persoane – Call Center. Mulți dădeau de exemplu comanda, prin telefon, deci nu mai citeau condițiile și nici nu li se spuneau. Operatorul introducea cardul și plata recurentă se seta. Bineînțeles aceste aspecte aveau loc prin procesatori de plăți și bănci, pe care le putem numi dubioase – aflate în China sau paradise fiscale, fără politici de charge back sau alte aspecte. Cum pot să funcționeze astfel de sisteme și să proceseze carduri? Nu știu, nu mă întreba! Cert este că există și de aceea este bine să preferi plata cu un procesator de carduri CUNOSCUT precum PayPal, Mobilpay, Payu etc. și nu cu o procesare de card oferită de vendor direct – cum ar fi de exemplu ca magazinul EMag să-ți ofere ei procesarea de card și nu printr-un procesator de renume. Sau intrii pe un magazin de care nu știi nimic și vezi că procesarea cardului se face de către el și nu are nici un logo al vreunui procesatori de plăți recunoscut. Deci aici clientul trebuie să fie foarte atent! Mie personal nu-m convine să plătesc la un magazin ce are propria procesare: acest lucru înseamnă ca depind de un sistem de securitate mic, implementat doar de acel furnizor, probabil nesigur și dacă nu contrar intereselor mele – am impresia că o astfel de procesare directă a introdus de curând Orange.
Avantajele Plăților Recurente Din Punctul De Vedere Al Furnizorului
- se câștigă foarte mult timp! nu mai pierzi timp cu contactarea clienților
- elimini reaua voință a unora care vor să te fenteze!
- automatizezi procesul de emitere de facturi – de exemplu factură fiscală o emiți doar după ce ai confirmarea plății iar acest lucru se poate realiza automat
- oferi clienților posibilitatea de a câștiga timp
- îți asiguri un cash flow constant și plăți la termen efectuate
- îți poți manageria cu mai puține resurse clienții
- fluidizarea întregii activități
- capacitate de a relua plățile eșuate
Dezvantajele Plăților Recurente Din Punctul De Vedere Al Furnizorului
- reaua voință a clienților se poate manifesta aici prin charge back – am întâlnit cazuri Internaționale, când un cursant a terminat un curs întreg pe urmă a făcut charge back. Cardul și clientul era manageriat de către ClickBank.com (furnizor de plăți recurente online și afiliere!). „Avantajul” aici este totuși următorul: clientul și cardul lui a fost interzis în toată rețeaua ClickBank deci nici un alt furnizor nu va mai putea fii fentat de către clientul rău platnic – cu toate acestea, cineva din sistem trebuie s-o pățească măcar o dată.
- uitarea plăților recurente de către clienți – câteodată clienții uită de abonament și plata recurentă, de aceea este bine să li se aducă aminte constant cât au de plată și ce au de plată. Și câteodată când uită, atunci cer returnarea plății recurente, asta după ce tu ai furnizat serviciul. Soluția este cum am spus: aducerea constantă aminte despre ce au cumpărat, ce primesc sau urmează să primească și despre tine. În cazul ClickBank.com relatat mai sus, datorită branduirii excesive ClickBank în detrimentul tău, care a avut loc în ultima vreme, clienții nu știau cine este ClickBank și atunci cereau refund și charge back – deci aici este vina procesatorului de plăți
- erori de sistem – tarifarea în plus este mai gravă decât tarifarea în minus – se poate întâmpla, sistemul informatic este întotdeauna supus erorilor și bugurilor. Tarifarea în plus o consider mai gravă decât tarifarea în minus. Dacă i-ai tarifat în plus își vor pierde încrederea în tine (în primul rând) și apoi în procesatorul de plăți și bancă. Deși tarifarea în plus poate să apară doar datorită procesatorului de plăți și NU datorită ție, furnizorului de produse și servicii (vendor).
Dezavantaje Generale
- erorile de sistem – cum, am discutat mai sus, cu orice tehnologie pot să apară aceste erori care pot să însemne: netarifarea clientului sau tarifarea clientului, erori de sume tarifate, căderea sistemului, ne-emiterea facturilor etc. „Dezastrul” este clar pentru ambele părți. Cu toate acestea rezolvarea există, dacă există bunăvoință de toate părțile implicate: bancă, client, furnizor (vendorul – care vinde produsul) și furnizorul de plăți recurente (procesatorul de card: PayPal.com, Payu.ro)
Concluzii Despre Plățile Online Recurente
În opinia mea sunt extrem de necesare și utile. Erorile și escrocheriile (care oricum le întâlnim din păcate în multe aspecte ale vieții noastre), pot fi evitate cu atenție de ambele părți și cu bunăvoință. Sunt utile pentru că salvezi o grămadă de timp ca și client. Iar ca vendor, furnizor de servicii și produse sunt foarte utile pentru că-ți permit să-ți creezi o bază de clienți fideli și repetitivi pe care îi poți manageria mult mai ușor pe când dacă ai fi folosit sistemul clasic -poștă, telefon, ghișeu etc.
Furnizori De Servicii De Plăți Recurente Online
Ordinea pe care o voi da este și ordinea recomandării, în urma experienței personale cu majoritatea acestor furnizori/procesatori de carduri online sau în urma studierii și contactării acestora. Ordinea furnizorilor se referă strict la plățile online recurente și nu la alte tipuri de procesare card etc.
- Topcart.ro – curând numărul unu în România pentru automatizarea plăților online recurente și emitere de facturi.
- PayPal.com – singurl dezavantaj este că clientul trebuie să-și creeze cont paypal, fiind un pic mai greu de utilizat (până te înveți cu interfața), dar este cel mai sigur și mai convenabil furnizor pe ambele părți. Clientul are control al plăților recurente, de asemenea și furnizorul. Taxe măricele, dar ce să facem bine că activează și în România!
- Clickbank.com – toată munca emiterii de facturi și procesării de carduri este preluată de ei. Nu activează încă în România! Și le-a cam scăzut reputația în ultima perioadă.
- jvzoo.com/ – asemănător cu ClickBank.com nu știu dacă activează sau nu în România, momentan este foarte lăudat în afară, fiind noul sistem preferat de Internet Marketeri în detrimentul ClickBank.com (nu l-am testat încă personal).
- Payu.ro – comisioane măricele, cer o taxă de intrare în sistem, procesează carduri 3D, nu i-am testat
- MobilPay.ro – nu procesează carduri 3D momentan, sistem încă incipient, robust de plată – sunt cam nemuțumit din păcate de sistemul de plată recurentă, dar pe procesarea de card nu am avut probleme, sper să facă progrese pe viitor și în acest domeniu
- Pe ceilați de la noi nu-i mai pomenesc căci nu m-au convins…
Deci recomandarea de bază pentru România, repet, pe partea de plăți recurente rămâne paypal.com, mai ales că-ți oferă și câteva automatizări, precum crearea unui buton de plată recurentă.
Pentru cei care vor să încaseze plăți recurente (furnizori – vendori) am descris aici un sistem semi-automat de plăți recurente, foarte utile atunci când ai un site de membership de tipul M.I.N.I. fie de tipul M.D.D. descris în membriliardar.ro.
Tudor Mateescu
Latest posts by Tudor Mateescu (see all)
- Marketingul cu Ajutorul Inteligenței Artificiale: O Revoluție Digitală - June 7, 2023
- Cum Faci Un Produs Digital - July 4, 2019
- Două Chestiuni Pentru A Face Bani Din Youtube, Vlog, Blog, Facebook, Instagram - April 4, 2019
Buna Tudor,
Multumesc pentru acest info ! E folositor.
Toate cele bune.
Nicoleta
Buna ziua,
Multumesc mult pentru aceste informatii utile.
Cu bine,
Gheorghe
Buna ziua! Am si eu o intrebare. In cazul in care tu ai clienti care iti achita un serviciu/produs prin plata recurenta, si doresti sa cresti pretul pe luna, exista vreo reglementare legala in sensul anuntarii clientilor existenti, de cresterea pretului, inainte cu un anumit numar de zile? Multumesc mult, numai bine, Teodora.
Nu stiu exact sa indic o lege dar asa ar fi normal. Daca nu sigur o sa-ti sara clientii in cap. Procedura standard este ca unii anunta cu 1-2-3 luni inainte de marirea pretului justificand cresterea.