Cum să scrii un plan de marketing eficient

Cum să scrii un plan de marketing eficient
5 (100%) 1 vote

Întreabă zece persoane alese aleator pe internet care este princupalul lucru necesar pentru a avea o afacere online de succes și este foarte probabil că răspunsul va fi, în general: „acționează!”.

Dar dacă te aștepți ca acțiunea să fie singurul lucru necesar pentru a avea succes, atunci vei fi surprins. Pentru că oricât ai mișca, oricât elan de început ai avea, dacă iei decizii greșite pentru afacerea pe care o începi, dacă acționezi nepregătit, atunci nu îți vei pierde doar motivația, ci chiar afacerea și, poate, mai mult.

Ai nevoie de acțiuni planificate, strategice, pe care să le demarați în momente cheie pentru afacerea ta. Altfel, ești ca și un atlet, posibil campion mondial, care când dă startul aleargă în partea cealaltă.

Ceea ce te va putea ajuta să îți conturezi direcția de urmat este un plan de marketing bine pus la punct.

ACCES INSTANT

Studiul De Caz: De La Pasiune La Afacere Online În 365 De Zile

Vrei să vezi cum am făcut o afacere online de la zero în doar 365 de zile, obținând un venit pasiv lunar cu prima vânzare?

Planul nu trebuie să fie perfect. Este o vorbă, „Omul plănuiește, Dumnezeu râde”, care se aplică foarte bine în planificarea de afaceri. Șansele sunt ca în realitate lucrurile să meargă un pic diferit față de ceea ce ai avut în minte. Dar să ai un plan este aproape întotdeauna mai bine decât să nu ai niciun plan. Asta pentru că, pur şi simplu, un plan îți dă un cadru de coordonare a acțiunilor tale.

Iată o schiţă simplă a unui plan de marketing care o poți folosi în orice tip de afacere ai de gând să începi (fie ea online sau offline). Desigur, completarea acestui cadru îți va lua ceva timp, dar va fi cel mai productiv timp pe care îl vei petrece în ceea ce îți privește afacerea.

Trebuie spus, de la bun început, că există 10 paşi care trebuie urmați în crearea unui plan de marketing eficient:

1.    Înțelege piața pe care te afli

2.    Înţelege-ți clientul

3.    Alege o nişă de piaţă

4.    Stabilește obiectivele afacerii

5.    Dezvoltă o abordare proprie în vânzarea produsului (Unique Selling Proposition – USP)

6.    Creează  un mesaj de marketing

7.    Hotărăște-te asupra unei abordări de marketing

8.    Identifică media pentru publicitate

9.    Stabilește bugetul

10. Pune pe picioare un sistem de urmărire a progresului

Să le luăm pe rând

Înțelege piața pe care te afli.

Aceasta este etapa în care este recomandat să afli totul despre „ecosistemul” în care te vei dezvolta.

  • Care grupuri de oameni au problema pe care produsul sau serviciul tău o rezolvă?
  • Care este concurenţa ta directă şi indirectă?
  • Ce metode de marketing folosesc competitorii tăi? (newslettere, articole, banner-ul de publicitate, etc.)
  • Poţi să identifici tendinţele pieţei? (Amintește-ți de analiza SWOT, despre care am vorbit mai devreme).

Petrece ceva timp pentru a construi un dosar complet care să conțină informații despre concurență:

  • Care sunt caracteristicile produsului sau serviciului?
  • Care este preţul?
  • Care sunt bonusurile pe care le oferă?
  • Se ocupă de o anumită nişă, sau de probleme generice?
  • Care sunt punctele lor puternice? Poţi să le ataci acolo unde le identifici slăbiciuni?

Înţelege-ți clientul

Nu te poţi aştepta să vinzi ceva unei persoane pe care nu o înțelegi. Când încerci să faci asta, practic dai cu presupusul, ghicești, iar ghicitul este un joc periculos în marketing. De aceea ai nevoie să îți pui în ordine și să îți definești profilul cumpărătorilor tăi, sau posibililor cumpărători:

Care sunt problemele lor cele mai grave şi frustrările lor? Ce îi ține treji noaptea?

Există mai multe persoane implicate în procesul de cumpărare? Când vinzi, te adresezi unui individ sau unui grup? Cine este trend-setter, cine influențează comunitatea din acest punct de vedere?

Cum cumpără oamenii din piaţa ta produse similare? (De exemplu: preferă descărcarea de e-cărți, sau sunt mai interesaţi în a se alătura unor site-uri cu membership).

Ce trăsături au în comun potențialii tăi clienți? Ce site-uri vizitează, care sunt revistele pe care le citesc?

Alege-ţi o nişă  de piaţă

Alegerea unei pieţe mari poate fi foarte atrăgătoare, mai ales atunci când sunteţi doar început pe Internet. De aceea, mulți marketeri abordează piețe bine așezate (cum ar fi cărțile despre pierderea de greutate sau despre seducție) în speranţa de a face un ban rapid.

Ce nu își dau seama la început este că de cele mai multe ori, ei sunt obligaţi să concureze cu mamuții de marketing, companii uriaşe, cu bugete nelimitate, care sunt imbatabile. Chiar dacă vă simţiţi ca David în fașa imensului Goliat, nu este pierdută orice speranţă. Asta pentru că, în astfel de situații, este nevoie de o abordare diferită.

La cum se manifestă în ziua de astăzi evoluţia pieţelor, oamenii tind să fie mai puţin interesaţi de produsele generice (de exemplu, cărți despre „cum să piardă în greutate” ) , şi încep să caute soluţii pe domenii mai specializate (ca de exemplu, „cum să piardă în greutate după sarcină” ) .   Observi diferenţa? A doua abordare se adresează unui segment de piață foarte mic al celor care vor să slăbească. Şi chiar dacă la o primă vedere ai putea crede că îți limitezi oportunităţile, se întâmplă exact contrariul:

  • Produsul va fi imediat perceput ca fiind mai orientat spre nișă.
  • Vei cheltui cu o grămadă de bani mai puţin pe livrarea mesajul de marketing către audienţă
  • Poți obţine cu uşurinţă o poziție consolidată a acestei pieţe şi să câştigi statutul de expert în domeniu.

Poți recunoaşte o nişă de piaţă bună după una dintre aceste caracteristici:

  • Comunicarea cu publicul este accesibilă
  • Nu este suprapopulată de concurenţă
  • Persoane în această nişă au bani de cheltuit petreacă
  • Este suficient de mare pentru a merita ceea ce se poate câștiga de pe ea
  • Se potriveşte bine cu punctele tale forte şi obiectivele de viitor.
  • Stabilește obiectivele afacerii
  • Îți aduci aminte ce ziceam mai devreme despre acţiune? Dacă ai scopuri şi obiective clare asta te va ajuta să îți canalizezi acţiunile astfel încât să genereze rezultate (banii în bancă).
  • În toate timpurile, trebuie să fiţi conştienţi de câţiva indicatori cheie:
  • Valoarea medie a duratei de viaţă a unui client . Sună ciudat, dar se referă la câți bani va aduce un client pentru afacerea ta, în medie. De exemplu, dacă te ocupi de vânzarea pastilelor pentru slăbit și o cutie costă 5 lei, iar clientul cumpără în medie trei cutii, durata de viaţă a acestui client este un profit de 15 lei.
  • Costul de achiziționare a unui nou client, sau cati bani cheltui (în medie) pentru a aduce un nou client. Presupunând că nu ai alte cheltuieli, costurile de achiziţie a unui client nou nu trebuie să depăşească valoarea de viaţă clientului. Adică, continuând exemplul dat anterior, dacă tu cheltui pe munca de convingere mai mult de 15 lei, în medie, pentru fiecare peroană care apelează la serviciile tale, atunci ești în pierdere.
  • Punctul de break-even, sau cât de mult îți poți permite să plătești pentru un nou client
  • Rata de conversie, sau câți vizitatori ajunși în fața produsului ajung să cumpere produsul.
  • Succesul în marketing nu înseamnă neapărat să faci cele mai multe vânzări. Vânzările sunt doar o mică parte din ecuaţie. Pentru că atunci când este vorba de o afacere în creştere – orice afacere – există doar trei lucruri pe care le poţi face:
  • creşterea numărului de „ochi” care vor vedea mesajul de marketing (tehnici pentru obținerea de trafic)
  • creşte rata de conversie (prin înţelegerea nevoilor pieţei şi adaptarea mesajului de vânzări în consecinţă)
  • creşterea valorii duratei de viaţă a fiecărui client.

Majoritatea firmelor se concentrează pe „front-end” (care înseamnă obținerea unui nou client care să cumpere). Totuşi, ele nu reuşesc să înţeleagă că cea mai mare bucată de profit într-o afacere constă în „back-end” – continuă relaţia cu acel client.

6 gânduri despre “Cum să scrii un plan de marketing eficient

  1. Felicitări Andrei, se vede că nu ai pierdut timpul pe degeaba. Cine te citește chiar dacă nu știe nimic poate deveni un expert doar urmând sfaturile tale. Continua tot asa.

  2. Sunt anumite reguli si principii de baza si universal valabile in orice afacere. De aceea sunt peste 90% din populatia activa a planetei care nu se pricep la afaceri, nici nu vor sa invete ptr ca li se pare prea complicat, si din pacate prefera sa supravietuiasca de la 1 luna la alta, muncind ptr altii, la stat sau privat 😉 Toate recomandarile tale din articol sunt strict necesare si adevarate ptr oricine doreste sa inceapa o afacere. Totusi, am observat ca majoritatea pierd din vedere principiul multiplicarii, unul dintre cele esentiale ptr a obtine Venituri Pasive 😉 Sa auzim numai de bine

  3. Sunt asa de multe lucruri noi incat e greu sa le receptezi pe toate chiar daca sunt foarte clar explicate.Pentru ca sunt un incepator si in online si in afaceri , am o intrebare. In cat timp un novice poate spera sa ajunga sa stapineasca o afacere rentabila pe net?

    • Nicolae,
      Nu e un timp anume dat. Depinde de foarte multi factori.
      Cat timp investesti? Ce skilluri ai? Ce focus ai pe ce ai investit?

      Daca timp de 2 luni cumperi 10 produse despre cum sa faci bani pe net, incerci 15 tipuri de afaceri diferite, atunci ai cuvantul meu ca nu vei scoate mare branza.

      Daca in schimb te focusezi pe o singura afacere, atunci ai sanse.

Lasă un comentariu